Nestas - Parkwijck > Onze school > Visie en identiteit

Visie en identiteit

Klik hier voor het jaarverslag 2023 van de Medezeggenschapsraad.

Parkwijck is een openbare school waar elk basisschoolkind welkom is zolang de ander wordt gerespecteerd en mits we de zorg kunnen bieden die nodig is. Onze school biedt kwalitatief goed onderwijs en zorgt voor een veilige omgeving.

Wij richten ons in de eerste plaats op de leerlingen uit de omliggende wijken van onze school. Dit zijn de wijken Amstelwijck, Wielwijk, Crabbehof en Dordtse Hout.

De leerlingen op onze school krijgen elke week 3 uur extra les, meer dus dan op andere scholen. Op deze manier kunnen we veel aandacht schenken aan de basisvakken zoals rekenen, taal en spelling maar ook inzetten op een bredere talentontwikkeling. Naast de wereldoriënterende vakken is er specifieke aandacht voor ICT en wetenschap en techniek. We zetten ook extra in op bewegend leren en geven dramalessen.

Wij werken volgens het 'leerstofjaarklassensysteem' en geven onze lessen aan de hand van het 'Directe Instructiemodel'. De lesmethodes die wij gebruiken zijn modern en worden ook digitaal ondersteund. Er zijn voldoende laptops beschikbaar voor elk kind. Omdat niet elk kind op dezelfde snelheid en hetzelfde niveau leert, wordt er bij de belangrijkste vakken gedifferentieerd en op 3 niveaus lesgegeven (basis, verlengd, verdiept). Leerlingen die wat extra's aankunnen worden dus voldoende uitgedaagd en kinderen die het nodig hebben krijgen verlengde instructie. Tevens is er een plusklas waarbij er een verrijkt aanbod is.

In onze groepen 1-2 wordt er vooral spelenderwijs geleerd. De jongste en oudste kleuters zitten hier bij elkaar in een groep, zo leren ze van en met elkaar. Door het jaar heen zijn er verschillende thema's in de kleutergroepen, die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. We streven ernaar al onze groepen klein te houden. Gemiddeld zitten er momenteel nog geen 20 kinderen in een groep. Dit draagt bij aan een rustige en prettige sfeer en is er genoeg aandacht van de leerkracht voor de kinderen.

We vinden het belangrijk dat er een goede relatie ontstaat tussen ouders en school. Een relatie waarvan het kind ziet dat er wederzijds vertrouwen is, draagt bij aan een optimale leeromgeving. We zien ouders daarbij als onze educatieve partners en we proberen het leren breder te trekken dan alleen binnen de school.